1. Hannele Raejärvi
PALJASJALKAMUMMON PÄIVÄKIRJASTA
”Identiteetti”
Bjarne Westermarckin perinneyhdistyksen kirjoituskilpailu
Järvenpään kaupungin 70. juhlavuonna 2021
TOUKOKUU 1958
Omenapuu kukkii rintamamiestalon pihalla Järvenpään Sorrossa. Se on melba, hankittu Kallio-Kuninkalasta Ristinummelta, sanoo ukki saijukupin ja Keski-Uusimaan takaa. Sain puun ukilta omaksi, se on minun kokoiseni, pieni vielä. Ehkä sen muutamasta kukasta kypsyy hedelmä, josta voimme vaunuissa nukkuvan pikkusiskoni kanssa haukata sitten syksyllä? Tupu-lehmä ammuu niityllä, kanat kirmaavat kaivon luona, kun mummo kantaa vettä kasvilavoille. Ukin ja mummon, Terijoen evakoiden, rakentamassa rintamamiestalossa mahtuu asumaan kolme sukupolvea. Menen postilaatikolle odottamaan. Tielle
en saa mennä, vaikka ei meidän
ohi kukaan ajaisi - tie on vasta tehty ja päättyy metsään, eikä naapurilla ole
autoa ja meilläkin vain äidin pyörä. Höyryjuna
puksuttaa ohi ja pysähtyy Saunakallion seisakkeelle. Kohta isä kävelee
isinpolkua pitkin näkyviin metsän siimeksestä. Äitikin polkee töistä mäkeä
ylös, ja sitten syömme mummon puuhellalla keittämää kaalisoppaa ja piirakoita.
HUHTIKUU 1966
Äsken tulin äidin ja siskon kanssa
Pessin kaupasta. Me tytöt saatiin pennin nallekarkkeja, maiskuttelin omani
heti. Äiti kertoo, että kaupan pihalla hän
tapasi ensi kertaa isän, Hiitolan evakkopojan. Pian muutamme uuteen kotiin.
Isä ja äiti ovat hakeneet aravalainaa ja rakentavat talon rintamamieskodin
naapuriin. Minä ja sisko saamme omat huoneet! Ja sisävessan ja suihkun!
Tänään lauantaina Harjulan kansakoulussa
oli ruokana makaronivelliä. Minulla on joka päivä koululaukussa voipaperiin
käärityt eväsleivät ja maitopullo. Olen kirjaillut käsityötunneilla vohvelikankaisen
ruokaliinan, jonka levitän pulpetille ennen ruokailua. -Järvenpäästä tulee
kaupunki, kertoo opettaja, kun lusikoimme velliä.
Tällä viikolla osa luokastamme pyrki
oppikouluun. Isä sanoo, että kannattaa opiskella niin paljon kuin voi. Hänkin
olisi halunnut. Nyt hän lukee työpäivien jälkeen merkonomiksi Tietomiehessä
kirjekurssilla. Pääsykokeissa minun, Leenan ja muiden piti laskea, kirjoittaa aine
(otsikkoni oli Satu kiveksi muuttuneesta pikku marjastajasta) ja
vastata kaikenlaisiin kysymyksiin, kuten Mikä on päivän tärkein ateria?
Vastasin iltapala, koska äiti sanoo aina illalla: -Syö reippaasti, että jaksat
nukkua. Äitiä naurattaa, kun kerron. Toivottavasti pääsen oppikouluun.
TOUKOKUU 1971
Pyöräilimme kukonlaulun aikaan luontsanope
Päikin johdolla linturetkelle Lemmenlaaksoon. Mikä sirkutus aamulla kello
viisi! En tainnut oppia monenkaan linnun nimeä, mutta veikkaanpa, etten unohda
tätä raikasta ja vehreää aamutunnelmaa koskaan.
Luokkamme, Järvenpään yhteiskoulun IVC:n
45 oppilasta hälisee ennen tunnin alkua. Pulpetillani on alkanut istuskella
taivaansiniharmaisiin samettihousuihin pukeutunut kiharatukkainen poika, joka
usein pyytää lainaksi punaista kampaani. Kun koulun pesäpallojoukkue kamppailee
Kinnarin kentällä, kiharapääpoika lyö kakkosrajalle kalkkiviivaa pöllyttävän
lyönnin, ja pallo päätyy Kinnarin lampeen. Kenttä rullaa, katsomo riemuitsee,
ja minä ihailen salaa. En vielä tiedä, että aluillaan on elämäni rakkaustarina.
-Yksin oot, sinä ihminen, kaiken keskellä
yksin.., sanelee suomenopettajamme Hely, ja me tallennamme vihkoihimme
Koskenniemen sanat. Miksi me elämän aamussa kukoistavat tulevaisuuden toivot
opettelemme trokeita ja jambeja näin karuin riimein? Tietääkö Hely jotain, mitä
me vielä emme?
Illalla menen seurakunnan nuortenhuoneelle
ja tapaan kavereita. Monet paikalliset arvostelevat Järvenpään modernia
kirkkorakennusta, mutta minusta se on omassa yksinkertaisuudessaan kaunis.
Yläikkunasta alttaritauluun siilautuvaa auringonvaloa katsellessa on hyvä istua
rauhassa ja pohdiskella, kuka minä olen ja mitä minusta ehkä tulee.
PS Onni potkaisi minua, kun voitin
pääpalkinnon koulumme naistoimikunnan arpajaisissa! Saan ostaa muotivaatteita
Pukimo Mäkiseltä, ehkä leveälahkeiset farkut ja isosolkisen vyön? Kiitos
äitien, koulu saa uusia telkkareita, ekan olimmekin hankkineet yhteisvoimin
paperinkeräyksellä. Ja sain muuten kesätöitä loma-apulaisena tavaratalo
Centrumin miestenosastolta. Minua jännittää, koska olen ujo.
SYYSKUU 1980
Istun omenapuun alla Walt Whitmanin runot
sylissäni. Katson vaunuissa tuhisevaa uutta elämää, sydän rakkautta tulvillaan.
Minusta ja Kiharatukkaisesta Pojasta, kahdesta opiskelijasta, on tullut äiti ja
isä, ja me opettelemme ´yhdessä olemaan neuvottomat´. Asumme Kiharapään lapsuudenkodin
pihapiirissä Järvenpään keskustan tuntumassa, missä joutsenet lentävät keväisin
ylitsemme, lehmät laiduntavat niityllä ja kiurut livertävät kyntöpellolla. Emme ole kertaakaan harkinneet
Järvenpäästä muuttoa - täällä ovat läheiset ja ystävät ja kaikki, mitä tarvitsemme,
ja täältä on kätevää kulkea junalla Helsinkiin.
Olemmekohan
juuttuneet tänne? Vai juurtuneet?
MARRASKUU 1995
Maailma globalisoituu, Suomi
avautuu, moni kotiutuu kaupunkiimme, läheltä ja kauempaa. Pessinkaupat
häviävät, kinttupolkuja katoaa, kun Järvenpää kasvaa, niin kuin perheemmekin
kahdella pikkusiskolla ja usealla lemmikillä. Kiharapää on ryhtynyt jatkamaan
isänsä perustamaa järvenpääläisyritystä. Minä kohtaan päivittäin paikallisia ja
toisinaan kansainvälisiäkin nuoria. He eivät aavistakaan, miten paljon minä
opin heiltä – ja omilta lapsiltamme, jotka varttuvat kotona, koulussa, harrastuksissa.
Me isät ja äidit järjestämme porukalla koulun myyjäisiä ja kestiaterioita.
Lama moukaroi yrittäjäperheemme elämää. V.A.Koskenniemi sattuu sieluun mutta avautuu
uudesta kulmasta, muistuttaen sukupolvien talkooperinteestä: ne tilanteet, joissa
tarjoudumme toistemme avuksi ja ponnistelemme yhdessä eteenpäin, ovat elämän
bonushetkiä ja pelastavat meidät.
Omenapuu tuottaa ämpärikaupalla melbaa. Me
haukkaamme, hilloamme, pakastamme. Ukki vilkuttaa pilvenreunalta.
TAMMIKUU 2018
Päiväkävelyllä me, harmaantunut
kerrostalopariskunta, kiertelemme Kiharapään lapsuusmaisemissa ja muistelemme:
sokerijuurikaspellot, hevosmetsä, talo johon isovanhemmat muuttivat Länsi-Suomesta,
kun pelimanni-pappa pyöräillessään haitareineen tansseista kotiin näki miehen
puukottavan toista, pelästyi ja päätyi perheineen turvaan Järvenpäähän…
Iltapäivällä vierailen lapsenlapsen
koulussa kertomassa Järvenpään vanhoista ajoista. Tokaluokkalaiset yrittävät
tunnistaa kuvista paikkoja ja rakennuksia. Kerron tarinan ristiäisistäni: Kun
pastori Kankaanpää oli syyskesällä 1955 lähdössä kastamaan minua, hän oli
kadottanut perheemme nimen ja osoitteen. Mikä neuvoksi? Pastori käveli
asemanmäelle, ja taksikopilla keikkaa odotellut kuljettaja Sivula muisti
tuoneensa Helsingin-junalta äidin ja vauvan Sortoon ja kyyditsi pastorin
oikealle ovelle.
-Nyt
toi ei kyllä onnistuis, toteavat 2000-luvun koululaiset.
HUHTIKUU 2020
Korona! Lastenlapset käyvät etäkoulua.
Aamulla harjoittelimme tyttärenpojan kanssa englantia ja kuopus ja minä
juttelimme kirjoista, facetimen kautta. Nyt vien pojan lapset ulos ´välitunnille´,
pojan on hoidettava kolmannen polven järvenpääläisyrityksen asioita. Keudan
puistikossa lapset kirmailevat suurten puiden varjossa ja bongailevat
isoisopappa-talkkarin istuttamia poppeleita, Kiharapää-papan lapsuuden
onkikiveä ja rakennusten raunioita. -Odottakaapas, kun kuulette jännittäviä
tositarinoita Järvenpään kartanoista ja ajasta, jolloin isoisomamma ja isopappa
työskentelivät herra ja rouva Sibeliuksella, tuumin.
Kävelemme rautatieasemalle, jonka
odotussalin seinältä, miesten keskeltä, lastenlasten isomummo toivottaa meille
hyvää matkaa Saunakallioon. Katson äidin kuvaa kiitollisena. Illalla kuulen,
että lapsuuden aravalainatalomme uusi järvenpääläispariskunta on kesällä sanonut
toisilleen ´tahdon´ melbapuun alla.
HELMIKUU 2021
Reippailen kirpeässä pakkasaamussa
Vanhankylän kartanolle. Käly odottelee jo perillä. Rantasaunalla riisumme
toppavaatteet ja villasukat ja vetäisemme uimapuvut päällemme. Aurinko kultaa
maiseman, kun kävelemme kohti jäisiä portaita. Paljon nähneet tukevarunkoiset
tervalepät taivuttavat lumiset oksansa laiturin ylle. Pulahdus Tuusulanjärven syliin
- ja horisontti on taas kohdillaan.
Katson vedenrajasta kaupungin keskustaan
päin. Kolmisointu hohtaa keltaisena aamun valossa. Kaupunkilaiset ahertavat
arjessaan, kuka mitäkin. Tänäänkin ehkä syntyy uusi järvenpääläinen tai uusi
perhe muuttaa tänne radanvarteen. Sanon heille mielessäni: -Tervetuloa. Niin
sanottiin mummolle ja äidillekin, kun he saapuivat sodan jaloista evakkoina
Tuusulan kunnan Järvenpään kylään Vanhankyläntien varrelle ja saivat kodin
tuntemattoman perheen pihahuoneesta. Olen istunut kirjoittamassa tätä tarinaa
penkillä, jonka nuo sydämelliset ihmiset lahjoittivat mummolle ja äidille, kun
heillä ei ollut mitään.
Nousen jäähileiden keskeltä ja hengitän
raikasta talvi-ilmaa. Tunnen syvää kiitollisuutta. Kun joutsenet ja kiurut taas
pian saapuvat, ne näkevät jo kaukaa kaupunkimme kaikessa kukkeudessaan. Kävellessäni
takaisin saunalle kuulen korvissani, kuinka ne kohta huutelevat kuorossa
korkeuksista: - Onnea, onnea!
Elämäni JÄRVENPÄÄ
Elettiin kesää 1949. Olin
kolmivuotias, kun muuttokuorma toi evakossa olleen perheemme hämäläisestä
maalaiskylästä Tuusulaan, Järvenpään asemakylään. Liejuiset tiet ja pimeys ovat
säilyneet muistoissani. Pieni punavalkoinen talo, Linnunlaulu, oli kotimme
loppuvuoden. Vanhempani joutuivat
jättämään sodan vuoksi kotinsa ja yritystoimintansa Terijoelle, luovutetulle
Karjalankannakselle. Elämä oli aloitettava alusta. Alaston pelto kulmatontilla
oli tulevan kotimme rakennuspaikka. Naapureita oli harvassa. Sinne nousi uusi
kotitalomme, jossa isäni aloitti sekatavarakauppiaana. Luovina ihmisinä
vanhempani aikaansaivat tontille rehevän puutarhan. Syreenimaja,
hiekkakäytävät, kukkapenkit, hedelmätarha. Äitini oli elänyt nuoruutensa
kauniiden huviloiden ja puistojen keskellä Terijoella ja sieltä saanut
vaikutteita oman pihan suunnitteluun. Kesäisin nautimme sunnuntaipäivällisiä ja
kahvihetkiä luonnon helmassa. Unelmieni leikkimökki sai tilansa omenapuiden
katveesta.
Järvenpää valikoitui uudeksi kotipaikaksemme koulujen ja sijainnin vuoksi. Yksityinen yliopistoon johtava oppikoulu oli perustettu 1928 ja rautatie mahdollisti jatko-opinnot Helsingissä. Lisäksi täällä oli paljon siirtoväkeä Terijoelta. Koulunkäyntini alkoi 1953 uudessa keskuskansakoulussa kolmen kilometrin koulumatkan päässä. Kotini lähelle oli suunniteltu koulu, mutta Järvenpään itsenäistyminen 1951 Tuusulasta käynnisti uuden koulupiirijaon. Tontilla oli ehditty jo tehdä kaivuutöitä ja siitä tulikin suosittu leikkipaikka. Koulutieni oli pimeä, jokunen valopylväs oli risteysalueilla. Reitillä oli lisäksi ylitettävä vaarallinen vartioimaton päärata. Matkaa taitettiin yleensä polkupyörillä. Syksyisin takin liepeet olivat kurasta kankeina ja talvisin oli joskus kannettava pyörää lumikinosten läpi, koska aura-auto ei ehtinyt joka paikkaan.
Perheemme sosiaalinen elämä oli karjalaiseen tapaan vilkasta. Useasta kauppamme asiakkaasta ja naapurista tuli perheystäviä. Jokakesäiset Terijoki-juhlat Järvenpäässä toivat muualla asuvat sukulaisemme ja ystävät vieraaksi kotiimme. Ensimmäinen kotiseutujuhla on pidetty Järvenpäässä 14.7.1940 välirauhan aikana ja perinne on jatkunut, poikkeuksena viime kesä.
Järvenpää oli monikulttuurinen asuinpaikka jo 1950-luvulla. Koulua käytiin yhdessä venäläisten, tataarien ja romanien kanssa. Syrjimistä ja kiusaamista ei muistini mukaan esiintynyt. Pelkoa ja ilkeyksiä sai sen sijaan kohdata joidenkin opettajien taholta. Syksyllä 1957 aloitin oppikoulun, jonne oppilaat valittiin pääsykokeiden kautta. Samana syksynä koin yhden elämäni huippuhetkistä seistessäni kunniakujassa säveltäjämestari Jean Sibeliuksen hautajaissaattueen saapuessa Ainolaan. Hautajaisten jälkeen haudalle oli vapaa pääsy. Siellä käydessäni näin puutarhassa puuhastelemassa mustiin pukeutuneen hauraan naisen, hän oli Aino Sibelius. Hautaa peitti valtava kukkameri, jonka tuoksu oli huumaava syksyn harmaudessa. Hetket, jotka ovat valokuvina mielessäni ikuisesti.
Oppikouluvuosina alkoi herätä suuri kaipuu maailmalle. Lähes valottomat tiet ja huonokuntoiset rakennukset tekivät Järvenpäästä ahdistavan. Keskustassa oli muutama isompi liike, joista Perhelä oli suurin tavaravalikoimaltaan. Joitakin vaate-, kenkä- ja ruokakauppoja sekä pankkeja oli pääkadun varrella. Kaikki oli kuitenkin vaatimatonta. Helsinki oli unelmani. Se oli tullut tutuksi pienestä pitäen, kun pääsin äitini kanssa tekemään tavaranhankintamatkoja Keskon pääkonttorille. Elokuvateatteri Filmilinna toi kuitenkin valoa elämään, siellä katsottiin Pekat ja Pätkät ja ihastuttiin Hollywood-tähtiin.
Keväällä 1965 pääsin ylioppilaaksi ja muutto Helsinkiin opiskelemaan toteutti unelmani. Uusi kaveripiiri ja opiskelijaelämän huvitukset saivat minut lähes hylkäämään järvenpääläisyyteni, sinne en ikinä muuttaisi. Paluu tapahtui kuitenkin yllättäen. Sain täältä toiveitteni työpaikan ja muutin perheeni kanssa entiseen kotikaupunkiini keväällä 1972 kuuden vuoden poissaolon jälkeen.Työssäni pääsin näköalapaikalle kaupungin liike-elämään. Tutustuin moniin yrittäjiin ja muihin yhteiskuntavaikuttajiin. Vähitellen tunsin olevani järvenpääläinen, joka on ylpeä kotikaupungistaan. Oman talon rakentaminen kesällä 1982 Vanhankylän kartanon laidunmaille sinetöi yhteenkuuluvaisuuteni Sibeliuksen kaupunkiin.
Valitettavasti Järvenpää ei ole viime vuosina saanut arvoistaan kohtelua päättäjien taholta. Vanhaa kaunista on tuhottu kasvutavoitteiden tieltä ja kaupungin arvokas kulttuuritausta vaikuttaa tahallisesti sivuutetulta. Järvenrantamaisemiin eivät istu miljoonakaupunkien pilvenpiirtäjät. Näkymä, joka saa esteetikon kyynelehtimään.
Kuitenkin, kun istun keväisin kotini puutarhassa kuunnellen lintujen laulantaa, voin unohtaa nämä epätäydellisyydet. Tiheän kasvillisuuden takana tiedän siintävän Tuusulanjärven ja lähes vastakkaisella puolella minulle tärkeän Sibeliuksen Ainolan. Muistiini on jäänyt vuosien takainen kesäilta Ainolan metsikössä, jossa istuin heinäpaalilla YL:n konsertissa.. Metsikön eri puolilta saapui hiljalleen frakkipukuisia laulajia esittäen Finlandiaa. Voimakas tunnetila valtasi mieleni, silmät kostuivat.
Tiesin,elämäni JÄRVENPÄÄ on antanut minulle kaikkensa.
Nimimerkki Saara Rimperi